همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بادام تلخ را با اين همه خواص از دست ندهيد

متاسفانه بايد بگوييم خواص يك دانه پرخاصيت را از دست داده ايد. هر چند قبل از تصميم گرفتن براي استفاده از بادام تلخ مقاله امروز را بخوانيد تا از نحوه مصرف آن مطلع شويد.

به گزارش : اين ميان وعده خوشمزه خواص تغذيه اي بي‌شماري دارد كه در نت‌نوشت امروز با آن‌ها آشنا مي‌شويد.

اگر تا به امروز بادام تلخ را در برنامه غذايي و تغذيه اي خود نگذاشته‌ايد، متاسفانه بايد بگوييم خواص يك دانه پرخاصيت را از دست داده ايد. هر چند قبل از تصميم گرفتن براي استفاده از بادام تلخ مقاله لوزالمعده امروز را بخوانيد تا از نحوه مصرف آن مطلع شويد.

اين ميان وعده خوشمزه خواص تغذيه اي بي‌شماري دارد كه در نت‌نوشت امروز با آن‌ها آشنا مي‌شويد.
بادام تلخ چيست؟

بادام تلخ دانه درختي به نام علمي Prunus dulcis است كه در خاور ميانه و آسيا مي‌رويد. هر چند مثل بادام شيرين در طبقه بندي آجيل قرار مي‌گيرد ولي جزو دانه هاي آجيلي به حساب نمي‌آيد. بادام تلخ بيشتر خواص درماني دارد و در ايران از روغن آن براي همين مهم استفاده مي‌شود. دليل آن هم وجود نوعي سم به نام اسيدهيدروسيانيك Hydrocyanic acid است كه مثل دانه هاي سيب، هلو و زردآلو در بدن به سيانيد تبديل مي‌شود. به همين دليل معمولا خوردن آن در بيشتر كشورها ممنوع است مگر آن كه اين ماده سمي را طي فرآيندهايي از آن خارج هيدروژل كرده باشند. خوردن فقط ۷ عدد بادام تلخ كه تحت فرآيند جداسازي سم قرار نگرفته است، شخص را دچار مسموميت شديد و مراقبت هاي خاص پزشكي مي‌كند.
تفاوت بين بادام شيرين و تلخ

بادام شيرين را همه مي‌شناسند و براي بسياري از خانواده ها پاي ثابت تركيبات آجيل است. هر چند درصد بسيار كمي از افراد به بادام شيرين هم حساسيت دارند. از بادام شيرين براي درست كردن خيلي از دسرها و شيريني ها و امروزه حتي از آرد آن براي پختن نان استفاده مي‌شود. در واقع سم هيدروسيانيك در بادام شيرين آن قدر كم است كه خوردن آن خطرناك نيست. هر چند بايد حد تعادل را در خوردن بادام شيرين هم رعايت كرد. بادام تلخ كه ميوه درخت هاي بادام دارنده ژن گيرنده Recessive gene است تنها به دليل ميزان زياد سم ۴۰ برابر بيشتر از بادام شيرين، خيلي با احتياط بايد مصرف شود.

ظاهر پانسمان زخم هر دو بادام شبيه به هم است. روغن حاصل از هر دو بادام جزو اسيدهاي چرب غيراشباع محسوب مي‌شود. ولي عمر روغن بادام تلخ كوتاه تر است و حتما بايد در ظرف دربسته دور از نور و گرما و رطوبت نگهداري و سريع استفاده شود.
موارد استفاده

خيلي هم خوب است كه به محض تصميم در مورد مصرف بادام و استفاده از خواص آن تقريبا همه به فكر استفاده از بادام شيرين مي‌افتند. ولي بادام تلخ فوايد بي‌شماري دارد كه بهترين شكل آن روغن گيري و استفاده از روغن آن است.

در پزشكي و طب سنتي از روغن بادام تلخ براي رفع گرفتگي عضلات، رفع تورم و درد، و البته محصولات زيبايي پوست و مو استفاده مي‌شود. امروزه صابون، نرم كننده قطره آهن فروزومال و لوسيون‌هاي زيادي با روغن بادام تلخ تهيه شده و در بازار به راحتي در دسترس است. علت آن هم تاثير بيشتر روغن بادام تلخ نسبت به بادام شيرين است.

پس اگر گاهي فقط به صورت يك عدد بادام تلخ مزه در ميان بادام هاي شيرين تان ميل كرديد در همين حد كافي است. تلخي آن اجازه نمي‌دهد تا زياد از آن بخوريد و سم وارد بدن‌تان شود. سعي كنيد از خواص آن به صورت روغن استفاده كنيد.

روغن بادام تلخ را از فروشگاه معتبر بخريد. در صورتي كه براي‌تان امكان دارد به مغازه‌هايي رجوع كنيد كه جلوي خودتان با روش پرس سرد روغن آن را تهيه مي‌كنند. چون روغن بادام تلخ به دليل كم بودن ميوه آن بسيار گران است و خيلي ها آن را با روغن دانه هلو و زردآلو مخلوط مي‌كنند كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم كه خطرناك است.

روغن اين بادام رايحه بسيار تندي دارد و تلخي از بوي آن كاملا قابل تشخيص است.

عصر ايران



منبع

تظرات ارسال شده