همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
همه چيز درباره حساسيت هاي چشمي+درمان

علائم آلرژي چشم

علائم آن مي‌تواند شامل قرمزي در سفيدي چشم يا سطح داخل پلك باشد. علائم ديگر شامل خارش چشم، اشك ريزش، تاري ديد، احساس سوزش، تورم پلك و حساسيت به نور است. آلرژي چشم مي‌تواند به تنهايي يا همراه با آلرژي بيني و بيماري آلرژي پوستي (اگزما) اتفاق بيافتد. تنها راه اطمينان يافتن از آلرژي چشم اين است كه به پزشك مراجعه كنيد.

چرا آلرژي موجب قرمزي چشم ميشود

آلرژي چشم زماني اتفاق ميافتد كه چشم‌ها در معرض مواد آلرژي‌زا مانند گرده يا شوره بدن حيوانات قرار مي‌گيرند. سلول‌هاي چشم به نام ماست سلها، هيستامين و مواد شيميايي ديگر آزاد مي‌كنند كه موجب التهاب مي‌شود و نتيجه آن خارش، قرمزي و آبريزش چشم است.

چشمانتان را نماليد

ماليدن نمايندگي اسميت اند نفيو چشماني كه خارش دارند اگر چه ممكن است وسوسه كننده باشد اما مي‌تواند مشكل را تشديد كند. ماليدن چشم‌ها ممكن است موجب شود ماست سلها مواد شيميايي بيشتري آزاد كنند كه موجب مي‌شود چشمهايتان بيشتر دچار خارش شود. به جاي آن در صورتي كه لنز داريد آن را در بياوريد، از آرايش چشم خودداري كنيد و از كمپرس سرد بر روي چشم استفاده كنيد. دستانتان را مرتب بشوييد.

توصيه هايي براي پنهان كردن آلرژي چشم

از پوشاننده‌هاي غير حساسيت‌زا (hypoallergenic) براي كمك به پنهان كردن حلقه تيره اطراف چشم كمك بگيريد. سعي نكنيد با آرايش شديد آن را بپوشانيد،اين كار فقط توجه را به قرمزي و آبريزش چشمتان جلب مي‌كند. به جاي اين كار توجه را به بخش ديگري از صورتتان جلب كنيد.

محرك آلرژي چشم: گرده

اگر در محيط طبيعت قرار داريد و چشمانتان شروع به آبريزش كرده است ممكن است التهاب ملتحمه آلرژيك فصلي داشته باشيد. گرده‌هاي درختان، علف‌ها و سبزه‌ها بدترين آلرژي‌زاها هستند. وقتي مقدار گرده‌ها در هوا زياد مي‌شود در خانه بمانيد، پنجره‌ها را ببنديد و تهويه هوا را روشن كنيد. براي دور نگه داشتن گرده‌ها از چشمانتان از عينك استفاده كنيد.

آلرژي‌زاهاي پانسمان كلاژن درون خانه: شوره حيوانات

شوره حيوانات خانگي، مايت‌هاي موجود در غبار و كپك (mold) اصلي‌ترين مواد آلرژي زاي چشم در داخل خانه‌ها هستند. اين محركها موجب علائم به مدت طولاني مي‌شوند. براي كمك به كنترل آلرژي نسبت به حيوانات، آن‌ها را دور از اتاق خواب نگه داريد و پس از تماس با آن‌ها دست‌هاي خود را بلافاصله بشوييد تا كمتر در معرض مواد آلرژي‌زا قرار بگيريد. به محض اين كه به خانه رسيديد، لباس‌هاي خود را عوض كنيد.

تميز كردن مواد آلرژي زا

اگر مايت‌هاي گرد و خاك موجب آبريزش چشم در شما مي‌شود، آن‌ها را از روبالشي و رختخواب خود بيرون كنيد. ملحفه‌ها را با آب داغ بشوييد و سطح رطوبت در خانه را بين ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه داريد. كف خانه را با طي مرطوب تميز كنيد، زمين را جارو نزنيد چون مواد آلرژي زا را در هوا پراكنده مي‌كند.

آلرژي چشم و كپك

اگر كپك در خانه موجب مشكلات چشم در شما شده است به طور منظم حمام و دستشويي، آشپزخانه و زيرزمين كه كپك‌ها در آن‌ها پنهان شده‌اند را تميز كنيد. يك رطوبت‌گير تهيه كرده و آن را مرتب تميز كنيد. فيلتر ذرات هوا با كارايي بالا (HEPA ) مي‌تواند كمك كند هاگ‌هاي كپك‌ها پيش پانسمان نقره براي سوختگي از اين كه به چشمان شما حمله كنند، در فيلتر گير بيافتند.

درمان آلرژي چشم

بيشتر قطره‌هاي آلرژي چشم ممكن است همان داروي مورد استفاده براي درمان آلرژي بيني باشد: آنتي هيستامين‌ها، ضد احتقان‌ها و پايدار كننده‌هاي ماست سلها. آنتي هيستامين‌ها با جلوگيري از تاثير هيستامين با علائم آلرژي مبارزه مي‌كنند كه مي‌تواند به كاهش خارش كمك كند. پايدار كننده‌هاي ماست سل، با جلوگيري از آزاد سازي مواد شيميايي مانند هيستامين از ماست سلها، التهاب را كاهش ميدهد.

قطره آلرژي چشم

جايگزين‌هاي اشك، مواد آلرژي زا را از چشم شسته و خارج مي‌كنند و چشم را مرطوب نگه مي‌دارند. قطره‌هاي ضد احتقان (دكونژستانت) رگهاي خوني چشم را منقبض مي‌كنند كه اين كار قرمزي چشم را كاهش ميدهد، اما استفاده بلند مدت از اين قطره‌ها ممكن است علائم را بدتر كند. هر دو نوع قطره چشمي به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. در برخي از بيماري‌ها افراد نبايد از انواع مشخصي از قطره‌هاي چشمي استفاده كنند بنابراين با پزشك خود در اين باره صحبت كنيد.

داروهاي خوراكي آلرژي چشم

آنتي هيستامين‌ها و ضد احتقان‌هاي خوراكي ممكن است به كنترل اعصاب علائم آلرژي چشم كمك كند. با اين حال آنتي هيستامين‌هاي خوراكي ممكن است بعدها موجب خشكي چشم شوند و ممكن است خواب آلودگي ايجاد كنند. برخي از انواع ضد احتقان‌هاي بدون نسخه عوارضي مانند خواب آلودگي يا تحريك پذيري دارند. در برخي از بيماري‌هاي مشخص افراد مبتلا نبايد برخي از انواع داروهاي خوراكي آلرژي را مصرف كنند بنابراين با پزشك خود در اين باره صحبت كنيد.

ساير انواع قطره‌هاي چشم

قطره آنتي‌هيستامين چشمي، تورم، قرمزي، و خارش را كاهش ميدهد. برخي از قطره‌هاي چشمي هم آنتي‌هيستامين دارند و هم خواص تثبيت كننده ماست سلها. اين قطره ها با نسخه و بدون نسخه در دسترس هستند. گزينه‌هاي تجويزي ديگر مي‌تواند شامل داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي و قطره هاي چشمي بر پايه استروئيد باشند.

آيا آمپول آلرژي ميتواند مفيد باشد؟

آمپول آلرژي براي آلرژي چشم موثر است. آمپول‌هاي آلرژي (ايمني درماني) به سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند كه به موادي كه موجب علائم آلرژي در شما شده است، عادت كند. اين روش معمولا براي آلرژي‌هاي شديد يك گزينه درماني محسوب مي‌شوند. درمان ممكن است ماهها زمان ببرد و همچنان نياز به مصرف دارو داشته باشيد. در اين مورد با پزشك خود پانسمان suprasorb صحبت كنيد.

پايان يافتن آلرژي چشم

از پيشگيري و اشك مصنوعي بدون نسخه گرفته تا قطره‌ها و آمپول‌هاي آلرژي تزريقي، كارهاي زيادي هست كه مي‌توانيد انجام دهيد تا آلرژي چشم را تا حدي بهبود ببخشيد. با پزشك خود برنامه عملي بريزيد تا امروز آخرين روزي باشد كه چشمانتان قرمز و داراي خارش و آبريزش است.

منبع: بيتوته



منبع

تظرات ارسال شده