همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هشداردر مورد يك گياه سرطان‌زا

آبي برحذر داشت و گفت: سنبل آبي سرطان‌زاست چون ريشه‌هاي اين گياه جاذب آلاينده‌ها، فلزات سنگين و مواد سمي است. البته اين سنبل با سنبل هاي زينتي به لحاظ ظاهري و خصوصيات گياه شناسي تفاوت دارد و نبايد سنبل آبي را با ساير سنبل‌ها اشتباه بگيريم.

به گزارش مريم مغانلو نسبت به خريد سنبل آبي در روزهاي نزديك به سال نو هشدار داد و اظهاركرد: در سال‌هاي اخير شاهد فروش گياه سنبل آبي هستيم كه متأسفانه كرم رژودرم براي گوشت اضافه به دليل نبود اطلاعات كافي مورد استقبال شهروندان ايراني قرار گرفتنه است و براي تزيين سفره هفت‌سين و به ميمنت بهار و سال جديد، شهروندان اقدام به خريد اين گياه مي‌كنند.

وي با بيان اينكه سنبل آبي به عنوان يك گياه زينتي وارد كشور شده است، گفت: سنبل آبي گياهي آبزي با نام علمي Solms Eichhornia crassipes، بومي مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري است . اين گياه در مناطق خارج از محدوده بومي خود اغلب به عنوان يك گونه مهاجم شناخته مي‌شود كه ممكن است بالاتر از سطح آب به اندازه يك متر رشد كند. داراي برگ هاي گسترده، ضخيم، براق و تخم مرغي شكل ۱۰ تا ۲۰ سانتيمتري است پماد آلفا براي جوش صورت كه در سطح آب شناور است و داراي ريشه‌هاي ارغواني سياه آزاد است و سنبله‌اي با ۸ تا ۱۵ گل زيبا دارد و عمدتاً رنگ گل‌ها طيفي از رنگ‌هاي بنفش، صورتي و ارغواني است.

رئيس گروه گياهي دفتر ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه متأسفانه به دليل زيبايي گل‌هاي سنبل آبي، در گلفروشي‌ها عرضه مي‌شود و حتي اين روزها در سطح معابر شهري نيز به فروش مي‌رسد، تأكيد كرد: شهروندان از خريد سنبل آبي خودداري كنند چون ريشه‌هاي اين گياه جاذب آلاينده‌ها، فلزات سنگين و مواد سمي است بنابراين گياهي سمي و احتمالاً سرطان‌زا شناخته شده است. همچنين از آنجا كه سنبل آبي يكي سوختگي با آب جوش از گياهان است كه به سرعت رشد مي‌كند، توانايي توليد مقادير فراواني بذر با قابليت دوام طولاني مدت دارد بنابراين توصيه مي‌شود كه شهروندان اقدام به خريد سنبل آبي نكنند و اگر هم از قبل تهيه كردند، آن را در آب‌هاي آزاد رها نكنند چون به سرعت تكثير مي‌شود.

مغانلو در مورد خطرات ناشي از تكثير سنبل آبي براي محيط زيست كشور تصريح كرد: سنبل آبي يك گياه غير بومي است و در صورت فراهم شدن شرايط رويشي مناسب، به طور جدي حيات ساير زيستمندان آبزي و كنار آبزي را به مخاطره مي‌اندازد. مري انسان متأسفانه در شرايط حاضر شاهد آن هستيم كه در استان‌هايي مانند گيلان و مازندران، سنبل آبي همانند فرشي گسترده پهنه‌هاي آبي را اشغال و از نفوذ نور خورشيد به لايه‌هاي زيرين آب جلوگيري كرده است همچنين از تبادل اكسيژن ميان هوا و بخش‌هاي عمقي آب ممانعت به عمل مي‌آورد و تنفس ماهيان و ساير آبزيان را با اختلال مواجه مي‌كند. متأسفانه سنبل آبي هم مانند آزولا به يك معضل جدي و جديد تبديل شده است و ادارات كل محيط زيست اين استان‌ها با همكاري ساير نهادها و تشكل
‌هاي مردمي در حال كنترل و جمع‌آوري اين گونه هستند.

وي در پايان گفت: براي تمام ادارات كل حفاظت محيط زيست استان‌ها، مشخصات و تصاوير پماد زخم بستر سنبل آبي را ارسال شده است تا با اطلاع‌رساني به مردم، آنان را از خريد اين گونه گياهي منصرف كنند. از ايرانيان خواهش مي‌كنم از خريد گياهاني كه نمي‌شناسند و نمي‌دانند چه معضلات زيست محيطي و آلودگي‌هاي احتمالي به بار مي‌آورد، خودداري كنند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده