همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

حمام كردن نوزاد براي اولين بار، يكي از دغدغه هاي بسياري از مادران جوان است ، تا جايي كه خيلي از تازه مادران ترجيح مي دهند تا چند ماه ابتدايي پس از تولد نوزاد ، حمام كردن او را به اطرافياني مانند مادر خود يا پرستار كودك بسپارند. اين در حالي است كه اگر شما بتوانيد مراحل گام به گام حمام كردن نوزاد را رعايت كنيد، به طور حتم نه تنها از حمام بردن نوزادتان نمي ترسيد، بلكه از اين كار لذت هم خواهيد برد. بهتر است بدانيد نوزادان در ماه هاي ابتدايي پس از تولد ، علاقه زيادي به حمام كردن دارند و اين كار براي بدن آنها نوعي ريلكس شدن است. به همين دليل هم بد نيست به جاي ترسيدن از حمام بردن نوزادتان ، حداقل يك بار در هفته خودتان او را بشوييد. در ادامه اين مطلب از مجله راستينه ، با مراحل حمام كردن نوزادان بيشتر آشنا مي شويد.

۹ مرحله شستن و خشك كردن نوزاد

مرحله اول حمام كردن نوزاد : زمان حمام كردن اهميت دارد . نوزاد شما نيازي به حمام كردن روزانه و حتى هفتگي ندارد. نوزادان معمولا پوست خشكي دارند و اصلا عرق نمي كنند. به همين دليل هم اگر شما به صورت روزانه لباس هاي او را عوض كنيد و دست و صورت نوزاد را با دستمالي مرطوب، نرم و نخي پاكيزه نگه داريد، به طور حتم نياز به حمام كردن را در او به تعويق خواهيد انداخت. نكته ديگر اينجاست كه زمان گرسنگي و خستگي اصلا زمان مناسبي براي حمام كردن نوزاد نيست ، يعني نوزاد شما بايد قبل از استحمام، هم سير باشد و هم خواب خوبي كرده باشد تا در طول حمام چسب بخيه كردن مدام گريه نكند و استرس بيش از حد به شما ندهد. بهترين زمان براي حمام كردن نوزادان، حدود ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب شبانه يا عصر گاهي آنهاست تا نوزاد بتواند علاوه بر لذت بردن از حمام، خواب آرام و خوبي را هم تجربه كند .

محل حمام كردن

مرحله دوم حمام كردن نوزاد : محل حمام كردن مهم است . نوزادان معمولا تا ۳-۲ ماه ابتدايي پس از تولد، پوست نرم و نازكي دارند و با خيس شدن پوستشان به سادگي حالت لغزندگي از دست پيدا مي كنند. به همين دليل است كه برخي مادران جوان فكر مي كنند امكان ليز خوردن نوزاد در طول استحمام و آسيب ديدگي او وجود دارد. براي از بين بردن اين آسيب احتمالي، شما بايد محل مناسبي براي حمام كردن نوزاد خودتان در نظر بگيريد. اين محل مي تواند يك وان كوچك مخصوص كودك باشد كه كاملا روي سطح صاف زمين قرار گرفته و اصلا امكان ليز خوردن يا لغزيدن وان وجود ندارد. اگر شما در طول استحمام نوزاد روي صندلي پايه دار كوچكي بنشينيد تا تسلط كافي به نوزاد درون وان داشته باشيد، به طور حتم احتمال ليز خوردن شير خوار خودتان را به صفر خواهيد رساند.

مرحله سوم حمام كردن نوزاد : آماده سازي وسايل است . نوزاد شما در طول استحمام به تمركز و توجه تان نياز دارد. از اين رو، براي اينكه بتوانيد تمركز خود را روي استحمام نوزاد قطره فروزومال قرار دهيد و فكرتان مشغول كارهاي ديگر نشود، بايد پيش از شروع استحمام تمامي وسايل مورد نياز را آماده كنيد. به عبارت ساده تر، شما بايد ليف ، شامپوي سر و شامپوي بدن را دور وان نوزاد بچينيد، حوله او را در نزديك ترين حالت نسبت به خودتان روي يك صندلي و داخل حمام قرار دهيد، دماي اتاق را روي حدود ۲۴ درجه سانتي گراد تنظيم كنيد، داخل اتاق يك عدد پارچه نخي و نرم روي تخت نوزاد بگذاريد، لباس هاي تميز او را آماده كنيد، يك پوشك كنار لباس ها قرار دهيد و حتما پارچه نخي و تميزي را هم داخل وان كودك بيندازيد. پوشاندن كف و ديواره هاي وان حمام نوزاد، از ليز خوردن او داخل وان پيشگيري مي كند. به خاطر داشته باشيد بايد تمام وسايل مراقبت از پوست مانند انواع لوسيون ها و مرطوب كننده ها را هم براي پيشگيري از ابتلا به خشكي پوست و اگزما كنار تخت نوزادتان پيش از استحمام او قرار دهيد تا بلافاصله پس از خارج كردن او از حمام، پوست مرطوبش را با اين محصولات ماساژ بدهيد.

مرحله چهارم حمام كردن نوزاد : آماده سازي محيط حمام مهم است . دماي ايده آل حمام براي استحمام نوزاد ، بايد دمايي نزديك به دماي بدن او باشد. از اين رو ، بهترين زمان براي حمام كردن نوزادان ، حدود ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب شبانه يا عصرگاهي آنهاست تا نوزاد بتواند علاوه بر لذت بردن از حمام، خواب آرام و خوبي را هم تجربه كند .
بايد پيش از ورود نوزاد به حمام ، دماي محيط آنجا را به حدود ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتي گراد برسانيد. قبل از قرار دادن نوزاد داخل وان آب، دست خود را داخل آب كنيد تا مطمئن شويد كه آب وان درمان سوختگي با آب جوش بيش از اندازه گرم يا سرد نيست. شما براي استحمام نوزادتان به آب زيادي نياز نداريد و اگر وان او داراي حدود ۵ سانتي متر آب ولرم هم باشد، مي توان نوزاد را استحمام كرد.

شستن صورت نوزاد

مرحله پنجم حمام كردن نوزاد : شستن صورت نوزاد اولويت دارد . قبل از قرار دادن نوزاد داخل وان ، ابتدا او را روي زانوهاي خود بخوابانيد و با يك ليف نخي و بسيار نرم كه با آب ولرم مرطوب شده، صورت، دور چشم ها، دور گوش ها، دور دهان، زير چانه و پشت گوش هاي او را پاك كنيد. از فرو بردن دستمال در گوش، چشم يا بيني نوزاد خودداري كنيد.

مرحله ششم حمام كردن نوزاد : در شستن سر نوزاد دقت كنيد . پس از اتمام استحمام نوزاد، او را در حوله اي نرم و نخي بپيچيد و مجددا روي زانوي خود بخوابانيد. زير گردن نوزاد را با دست چپ بگيريد و سر او را كمي از زانوها فاصله بدهيد.
حالا مخلوطي از آب و شامپوي مخصوص كودكان كه از قبل آماده كرده ايد را به آرامي با كف دست خودتان روي موهاي نوزاد ماساژ بدهيد. سپس دستتان را در آب تميز فرو كنيد و به آرامي روي موهاي نوزاد، از پيشاني به سمت عقب، آب بريزيد تا شامپو از سرش پاك شود. نياز به استفاده از كف فراوان براي شستن موهاي نوزادان وجود ندارد. حواستان باشد در طول آب كشي سر نوزاد ، آب درون گوشهاي او وارد نشود.

محل حمام كردن

مرحله روش كشيدن بخيه هفتم حمام كردن نوزاد : شستن بدن نوزاد نيازمند كمي صبر و حوصله مي باشد . سعي كنيد نوزاد را در حالتي داخل آب وان قرار دهيد كه سر او كاملا بيرون از آب بماند. با كمك ليفي نرم و نخي، تن و بدن نوزاد را به آرامي ماساژ دهيد. ليف بايد آغشته به آب ولرم و مقدار بسيار كمي شامپو بدن مخصوص نوزادان باشد. از ساييدن پوست نوزادان خودداري و حركات دست را به مالش سطحي پوست نوزاد محدود كنيد. در طول شستن پوست نوزادان، هيچ قسمتي از بدنشان را فشار ندهيد.

مرحله هشتم حمام كردن نوزاد : در شستن ناحيه تناسلي نوزاد دقت كنيد . براي شستن دستگاه تناسلي نوزاد ، از ليف نرم و نخي جداگانه اي استفاده كنيد. هنگام شستشوي اين قسمت، از شامپو بدن كمك نگيريد و تنها به استفاده از آب ولرم اكتفا كنيد. در غير اين صورت، امكان خشك شدن و پوسته ريزي قسمت هاي تناسلي پوست نوزاد وجود خواهد داشت.

خشك كردن نوزاد

مرحله نهم حمام كردن نوزاد : خشك كردن نوزاد ، آخرين مرحه است . پس از پايان استحمام، حوله گرمي كه از ابتداي حمام كردن داخل محيط گرم حمام وجود داشته را دور نوزاد بپيچيد. كلاه حوله نوزاد را روي سر او بگذاريد و پزشكي كودكان نوزاد را با همان حوله روي تختش قرار دهيد. حالا با گذاشتن و برداشتن حوله روي پوست نوزاد سعي كنيد او را خشك كنيد. از ساييدن حوله به پوست كودك خود بپرهيزيد تا پوست او خشك و زخمي نشود. بعد از خشك شدن پوست نوزاد، ابتدا او را با كمك لوسيون هاي مرطوب كننده كمي ماساژ بدهيد و در نهايت پوشك و لباس هايش را بپوشانيد.

مقاله مرتبط : فرار بچه از خواب بعد از ظهر



منبع

تظرات ارسال شده