همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عوارض مصرف زياد كافئين

همه ما خوردن قهوه را دوست داريم و بيشتر افراد مصرف چاي را نيز به همان اندازه دوست دارند اما عوارض جانبي مصرف بالاي كافئين مي‌تواند بسته به ميزان تحمل ما نسبت به مقدار كافئين مصرفي، بر روي سلامت تاثير بگذارد.

به ياد سپاري اين نكته بسيار مهم است كه كافئين يك محرك است و تمامي محرك‌ها نحوه كار و عملكرد سيستم عصبي را به گونه‌اي تغيير مي‌دهند. سيستم پماد سوختگي عصبي ما هر جنبه‌اي از خلق و خو، سطح انرژي، ضربان قلب، فشار خون و حتي هضم را كنترل مي‌كند.

كافئين همچنين ادرار آور است و اين بدين معني است كه مي‌تواند آب زيادي را از بدن دفع كند. همين امر منجر به از دست دادن مواد مغذي در بدن خواهد شد.

همچنين بخوانيد: فوايد خوردن روزانه قهوه

چه مقدار كافئين، زياده روي است؟

حداكثر مقدار مصرفي كافئين براي بزرگسالاني كه بالاي ۱۸ سال دارند تا ۴۰۰ ميلي گرم است كه اين مقدار به صورت تقريبي معادل ۴ فنجان قهوه است. مصرف قهوه بيشتر به معناي افزايش كافئين دريافتي است. با اينحال، كافئين تنها در قهوه يافت نمي‌شود. منابع ديگري براي كافئين وجود دارد كه در اين ميان مي‌توان به غذاها، نوشيدني‌هاي مختلف و داروهاي خاص اشاره كرد.

منابع حاوي كافئين بالا:

  • نوشابه
  • چاي پانسمان زخم سبز، سياه و سفيد
  • قهوه معمولي
  • شكلات
  • كاكائو
  • نوشيدني‌هاي انرژي زا و بيشتر ژل‌ها
  • قرص هاي لاغري/ سوزاننده چربي
  • موارد كمكي براي ورزشكاران
  • مسكن ها

اگرچه بيشتر افراد در مورد منابع كافئين آگاهي دارند اما نسبت به مقدار مصرف كافئين در روز هوشيار نيستند و اغلب آن را فراموش مي‌كنند.

به عنوان مثال، ممكن است چندين فنجان قهوه در صبح داشته باشيم، بعد از آن به سراغ نوشيدن چاي در طول روز برويم؛ بعد از شام يا نهار تكه‌اي شكلات بخوريم يا در طول روز براي جلوگيري و كاهش سردرد، به سراغ مصرف مسكن‌ها برويم.

اين عادت‌هاي روزانه به نظر بي ضرر مي‌رسند اما مصرف همه موارد در كنار هم باعث مي‌شود عوارض جانبي وحشتناكي در انتظار ما باشد.

همچنين بخوانيد: چرا پماد زخم بستر بايد قهوه بنوشيم؟

عوارض جانبي مصرف زياد كافئين:

  1. نوسانات خلق و خو
  2. بي خوابي
  3. عدم توانايي در تمركز كردن
  4. خستگي مفرط
  5. ناراحتي‌هاي گوارشي(اسهال) يا يبوست (به خاطر از دست دادن آب بدن)
  6. فشار خون بالا و ضربان قلب سريع
  7. معده اسيدي يا سوزش سر دل
  8. سردرد
  9. تهوع و كاهش اشتها
  10. بي قراري
  11. عصبانيت فوق العاده و وحشت
  12. پرش پلك

اين نشانه‌ها تنها بخشي از مهم‌ترين علايم شايع مصرف كافئين بالا است.

در طولاني مدت، مصرف بالاي كافئين مي‌تواند منجر به مشكلات گوارشي شديد، افسردگي و از دست رفتن مواد معدني بدن شود.

با از دست رفتن اين مواد معدني، مواد مغذي نيز به خوبي جذب نخواهد شد. خستگي آدرنال نيز معمولا توسط مصرف كافئين بالا ايجاد مي‌شود. سوءمصرف پماد زخم درازمدت كافئين به علت از دست دادن مواد معدني مانند كلسيم و منيزيم كه به سلامت استخوان‌ها كمك مي‌كند، مي‌تواند منجر به ضعيف شدن استخوان‌ها شود.

ليست عوارض جانبي وحشتناك از مصرف بالاي كافئين تقريبا بي حد و حصر است.

خوشبختانه، كافئين يك ماده قانوني است و جلوگيري از مصرف آن به مراتب ساده‌تر است. اگر شما نيز جزو افرادي هستيد كه از اين عوارض جانبي وحشتناك رنج مي بريد، فورا مصرف كافئين خود را كاهش دهيد. براي انجام اينكار كافيست مقدار كافئين دريافتي را در طول روز ارزيابي كنيد. بايد بدانيد كه خودداري از مصرف كافئين در روزهاي اول كار آساني نيست و ممكن است به تلاش زيادي نياز داشته باشد. همچنين نيازي نيست به طور كامل مصرف كافئين را از رژيم غذايي خود حذف كنيد اما بايد كار خود را با حذف موادي همچون نوشابه، قرص‌هاي لاغري و داروهاي ديگر شروع كنيد پماد آلفا براي جاي جوش كه براي سلامتي شما اصلا خوب نيستند.

يك يا دو فنجان قهوه در روز مي‌تواند مزاياي بسياري براي سلامتي شما داشته باشد اما مصرف بيش از حد آن مي‌تواند اثرات منفي خود را در طولاني مدت بروز دهد. اگر به دنبال رويكرد سالم‌تري هستيد، مي توانيد از چاي ماچا به جاي قهوه استفاده كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده