همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 به اين دلايل فشار‌خون و كلسترول خود را مرتب كنترل كنيد

ملي انگلستان (ان اچ اس)، از هر چهار مورد مرگ در انگلستان يك مورد به دليل بيماري‌هاي قلبي و عروقي است و هر چهار دقيقه يك نفر در اين كشور به دليل ابتلا به اين بيماري‌ها جان خود را از دست مي‌دهد.

به گزارش ، مقام‌هاي بهداشتي و درماني بريتانيا توصيه مي‌كنند كه همه همانطور كه رمز كارت بانكي خود را به ياد دارند، بايد ميزان كلسترول و فشار خون خود را هم به خاطر بسپارند، چون مي‌تواند زندگي آن‌ها را نجات دهد.بالا بودن كلسترول و فشار خون از نشانه‌هاي اوليه بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه ممكن است به حملات قلبي و سكته منجر شود.

چهل سازمان متولي بهداشت و درمان عمومي در بريتانيا از همگان خواسته‌اند sorbact پانسمان كه آزمايش سالانه كلسترول و قند خون را جدي بگيرند و انجام دهند.بر اساس آمار نظام بهداشت و درمان ملي انگلستان (ان اچ اس)، از هر چهار مورد مرگ در انگلستان يك مورد به دليل بيماري‌هاي قلبي و عروقي است و هر چهار دقيقه يك نفر در اين كشور به دليل ابتلا به اين بيماري‌ها جان خود را از دست مي‌دهد.

به اين دليل مقام‌هاي بهداشت و سلامت بريتانيا تلاش مي‌كنند كه ظرف ده سال آينده، سه عامل اصلي بيماري‌هاي قلبي و عروقي تشخيص دهند و درمان كنند: اين سه عامل "فيبريلاسيون دهليزي (AF) "، فشار خون بالا و كلسترول زياد هستند كه معمولا نشانه خاصي ندارند و بيمار گاهي متوجه تغييري در حال خود نمي‌شود.

به همين دليل است كه كارشناسان توصيه مي‌كنند كه افراد بالاي ۴۰ سال، آزمايش‌هاي رايگان نظام بهداشت و درمان ملي بريتانيا (ان اچ اس) را انجام دهند.

مجبور شدم كارم را رها كنم
كيت ويلسون، اهل ليورپول در شمال انگلستان در ۳۷ سالگي ناگهان سكته قلبي سربكت كرد. او مي‌گويد كه "هيچ نشانه و دليلي وجود نداشت كه فكر كنم در معرض خطر حمله قلبي هستم. "پدرش در اثر بيماري قلبي مرده بود و او تصور مي‌كرد كه اين اتفاقي است كه براي افراد سالخورده مي‌افتد.

فشار‌خون و كلسترول خود را مرتب كنترل كنيد
بعد از دومين حمله قلبي، كيت درمان را در بيمارستان را شروع كرد، مجبور شد كارش را رها كند و بيماري بر زندگي خانوادگي او هم تاثير گذاشت.الان كيت ۶۰ ساله است و به دقت مواظب سلامت خود، مصرف الكل و ورزش است و درست پس از اولين حمله قلبي، سيگار كشيدن را كنار گذاشته است.

كلسترول بالا چيست؟
كلسترول يكي از انواع مهم چربي در بدن است. مولكول‌هايي به نام ليپوپروتئين اين چربي را در خون حمل مي‌كنند. ليپوپروتئين‌هايي كه كم‌چگال هستند LDL يا به اصطلاح "كلسترول بد" خوانده مي‌شوند، اين ليپوپروتئين‌ها چربي را به سلول‌ها مي‌رسانند.

اگر اين چربي زياد باشد در جدار رگ‌ها رسوب مي‌كند و باعث انسداد آن‌ها ساكارز مي‌شود. رسوب چربي در رگ‌ها بخصوص رگ‌هايي كه به ماهيچه قلب خون مي‌رسانند (رگ‌هاي كرونر) خطر بيماري‌هاي قلبي را بسيار زياد مي‌كند.

ميزان كلسترول با آزمايش خون مشخص مي‌شود و ميزان مطلوب آن به اين شرح است:
۵ ميلي‌مول در ليتر و يا كمتر براي بزرگسالان سالم.
۴ ميلي‌مول در ليتر و يا كمتر براي بزرگسالاني كه خطر بيماري‌هاي قلبي در آن‌ها زياد است؛ كسانيكه در خانواده خود سابقه بيماري‌هاي قلبي، سكته قلبي يا مغزي، اضافه وزن يا فشار خون بالا دارند.

فشار خون بالا چيست؟
براي اندازه گيري ميزان فشار خون دو رقم ثبت مي‌شود؛ فشاري كه قلب خون را به داخل بدن پمپاژ مي‌كند يا فشار خون سيستوليك و فشار خون دياستوليك كه مقاومت رگ‌ها در مقابل عبور خون را اندازه‌گيري مي‌كند.
فشار خون بالا معمولا به ميزان ۱۴۰ روي ۹۰ ميليمتر جيوه و بالاتر از آن گفته مي‌شود.
فشار خون طبيعي و ايده‌آل بين ۹۰ روي ۶۰ ميليمتر جيوه و ۱۲۰روي ۸۰ ميليمتر جيوه است.
فشار پانسمان عسل خون پايين ۹۰ روي ۶۰ ميليمتر جيوه و كمتر از آن است.

بيماري‌هاي عروقي در اغلب موارد قابل پيشگيري است و در كنار آزمايش‌هاي مرتب و سالانه، پزشكان توصيه مي‌كنند به:
ترك سيگار
تغذيه سالم
وزن مناسب
نوشيدن الكل به ميزان معتدل

نظام بهداشت و درمان ملي (ان اچ اس) مي‌خواهد تا ده سال آينده، يعني تا سال ۲۰۲۹:
۸۰ درصد افرادي كه فشار خون بالا دارند شناسايي و درمان شوند؛ در حال حاضر اين رقم حدود ۵۷ درصد است.
۷۵ درصد افراد ۴۰ تا ۷۴ ساله براي ميزان كلسترول آزمايش شوند، در حال حاضر كمتر از ۵۰ درصد اين افراد در آزمايش خون مجاني سلامت شركت مي‌كنند.

۴۵درصد افراد ۴۰ تا ۷۴ ساله در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي و قلبي هستند با استاتين‌ها درمان شوند، در حال حاضر فقط ۳۵ درصد دارو مصرف مي‌كنند.پيشبيني شده كه رسيدن به اين اهداف مي‌تواند مانع از بروز ۱۵۰ هزار مورد حمله قلبي، سكته و ابتلا به دمانس يا زوال قيمت پانسمان سوربكت عقل شود و بخشي از برنامه درازمدت دولت بريتانيا براي نظام بهداشت و درمان ملي است.

منبع: فرارو



منبع

تظرات ارسال شده