همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رفع تيرگي زانو در 8 قدم

زانو به خاطر اينكه كمتر در معرض ديد است گاه به فراموشي سپرده مي شود اما براي داشتن زانوهايي با پوست صاف و لطيف هم تدابيري وجود دارد كه برخي از آنها را با هم مرور مي‌كنيم.

به گزارش ، زانوها جزو اندام‌هايي هستند كه آرايش كردن آنها براي پوشاندن لك يا چروكي كه دارند، محال است. از سوي ديگر، اگر زانوهايتان دچار مشكل ظاهري باشند، مجبوريد در خانه هم شلوار و جوراب ضخيم پايتان كنيد يا دامن بلند بپوشيد.

اصطكاك مداوم پوست زانو با مبل، فرش و لباس ها از مهمترين علل سياهي و تيرگي سر زانوها است. خوب تميز نكردن زانو و تجمع سلول هاي مرده هم منجر به تيره شدن پوست آن مي شود. برخي بيماري ها از جمله اگزما هم نقش مهمي در ظاهر تيره رنگ پوست زانو مي شود.

اگرچه پوست زانو به خاطر اينكه كمتر در معرض ديد است گاه به فراموشي سپرده مي شود اما براي داشتن زانوهايي با پوست صاف و لطيف هم تدابيري وجود دارد كه برخي از آنها پماد زخم بستر را با هم مرور مي‌كنيم.

1- از كرم‌هاي اسيد ميوه استفاده كنيد
مرطوب كردن روزانه پوست كاري موثر است كه بسياري از افراد آن را فراموش مي‌كنند. مرطوب كردن به ساخت كلاژن در پوست و پيشگيري از خشك و خراشيده‌شدن آن كمك مي‌كند. زانو نوعي مفصل و مرتب در حال حركت است. به همين دليل، پوست آن بايد كشساني خود را حفظ كند. كرم‌هاي اسيد ميوه با 10 درصد اوره كرم‌هاي خوبي هستند كه به لايه‌برداري سطحي پوست و نرم و لطيف‌شدن اين ناحيه كمك مي‌كنند. سعي كنيد هر روز يا حداقل يك روز در ميان و به‌ويژه پس از حمام، پوست زانو را مرطوب كنيد.

2- لايه‌برداري را فراموش نكنيد
شايد باورتان نشود اما حتي زانوها هم به لايه‌برداري نياز دارند تا سلول‌هاي مرده از آنها جدا و كلاژن‌سازي تحريك شود. اين كار روند بروز چين و چروك را كند مي‌كند. لايه‌برداري همچنين از ضخيم شدن پوست اين ناحيه پيشگيري و پوست زانو را صاف و يكدست مي‌كند. براي لايه‌برداري مي‌توانيد از ژل‌هاي لايه‌بردار حاوي ذرات ريز هسته‌هاي ميوه يا كرم‌هاي اسيد ميوه استفاده كنيد. 2-1 بار در هفته اين كار را انجام دهيد. برخي افراد پوست اين ناحيه را كيسه مي‌كشند اما اين كار را توصيه نمي‌كنيم زيرا مي‌تواند پماد آلفا براي جوش صورت باعث ضخيم شدن پوست ناحيه زانو شود.

3- از ضدچروك‌ها كمك بگيريد
اگر از ضدچروك تنها براي پوست صورت استفاده كنيد فايده‌اي ندارد زيرا پوست ناحيه گردن، دست‌ها و زانوها سنتان را مشخص مي‌كنند. توصيه مي‌كنيم براي پوست بدن و ناحيه زانو از يك كرم مرطوب‌كننده حاوي ضدچروك همراه با اسيد هيالورونيك يا رتينالدهيد كمك بگيريد. وقتي به ساحل دريا مي‌رويد هم بايد حتي به پوست زانوها كرم ضدآفتاب بزنيد تا از بروز چين و چروك پيشگيري شود.

4- ورزش را فراموش نكنيد
براي اينكه زانوهاي زيباتري داشته باشيد، بايد وزنتان را ثابت نگه داريد. ورزش نه‌تنها باعث كاهش وزن مي‌شود، بلكه با تعريق به دفع مواد زائد هم كمك مي‌كند. از تمرين‌هايي كمك بگيريد كه مستقيم بر زانو اثر مثبت دارند. مثلا سرپا بايستيد، يك پا را جلو و يك پا را عقب بگذاريد. زانوي پاي عقبي را به زمين نزديك كنيد و زاويه 90 درجه بسازيد. كمر در اين وضعيت بايد صاف شود. مجددا به حالت اول برگرديد و براي هر پا اين تمرين را 20 مرتبه تكرار كنيد. انجام 4-3 مرتبه اين تمرين در هفته لازم است.

5- سلوليت‌ها را از بين ببريد
سلوليت يا چربي موضعي در ناحيه زانو تشكيل نمي‌شود سوختگي با آب جوش اما تجمع آن در اطراف زانو باعث تورم و بدحالتي زانو مي‌شود. براي اصلاح اين حالت بهتر است به اندازه كافي آب بنوشيد و به تغذيه خود توجه داشته باشيد و از دستگاه‌هاي ماساژ كمك بگيريد. 3-2 بار در هفته به مدت 45 دقيقه پوست اطراف زانو را ماساژ دهيد.

6- از ليزر جوان‌سازي استفاده كنيد
اگر دچار لك يا استريا در ناحيه زانو يا پشت آن هستيد مي‌توانيد از ليزر فركشنال استفاده كنيد. اين ليزر پوست را به طور عمقي گرم و كلاژن‌سازي را تحريك مي‌كند. همچنين مي‌تواند نوعي پيلينگ باشد و پوست زانو را جمع كند. حداقل 3-1 جلسه براي مشاهده نتايج لازم است. براي اين كار حتما بايد به متخصص پوست مراجعه كنيد.

7- راه‌حل نهايي؛ جراحي زيبايي
در صورتي كه اطراف زانو چربي زيادي تجمع پيدا كرده، مي‌توان از ليپوساكشن كمك گرفت. 3 ماه پس از عمل نتايج به خوبي مشخص است. اگر پوست ناحيه شل و افتاده باشد هم به كمك ليفتينگ مي‌توان آن را اصلاح كرد. نتايج حاصل از اين عمل هم طي مدت 6 ماه مشخص مي‌شود و جوشگاه ناشي از عمل هم طي مدت يك سال برطرف خواهد شد.

8- اصطكاك را كم كنيد
يكي از عوامل بروز سياهي و تيرگي زانو يا سر آرنج‌ها، اصطكاك مداوم پوست كرم اسكار رژودرم اين ناحيه با مبل، فرش و البسه است و بيشتر در افرادي ديده مي‌شود كه زياد روي زمين مي‌نشينند. به مرور اين عادت، باعث ضخيم شدن پوست ناحيه و تيرگي آن مي‌شود. رعايت‌نكردن بهداشت و تجمع سلول‌هاي مرده به‌خصوص در كودكان، تماس مرتب با نور آفتاب، خشكي پوست و برخي بيماري‌ها مانند نشانگان آديسون يا تخمدان پلي‌كيستيك و تغييرهاي هورموني در بارداري هم عامل تيرگي پوست زانوهاست. براي بهبود و رفع اين تيرگي مي‌توان ضمن برطرف كردن مسايل زمينه‎‌اي از كرم‌هاي لايه‌برداري خفيف استفاده كرد.

ميكرودرم ابريژن يعني پيلينگ فيزيكي يا پيلينگ شيميايي با ساليسيليك اسيد يا TCA و استفاده از ليزر فراكشنال يا ميكرونيدلينگ مي‌توانند در افزايش جذب داروهاي روشن‌كننده و رفع تيرگي موثر باشند. انواعي از ليزرها -مانند ليزرهاي كيوسوييچ- هم براي روشن شدن پوست مفيد هستند.

در صورتي كه پوست فردي به هيدروكينون حساس نباشد، كرم‌هاي حاوي اين ماده هم مي‌تواند در رفع تيرگي موثر باشد. كرم‌هاي آلفاهيدروكسي اسيد، ساليسيليك‌اسيد و كرم‌هاي كراتوليتيك كه لايه شاخي را نازك مي‌كنند هم از تيرگي و ضخيم شدن پوست ناحيه پيشگيري مي‌كنند. كرم‌هاي حاوي عصاره شيرين‌بيان، اسيد لاكتيك و آلفا آربوتين خريد قطره آهن فروزومال هم به روشن شدن پوست ناحيه زانو كمك مي‌كنند. اگر اگزما باعث تيرگي پوست زانو باشد هم مي‌توان از كرم‌هاي استروييدي ملايم استفاده كرد.

منبع: بهپو



منبع

تظرات ارسال شده