همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چگونه براي يك سفر سالم آماده شويم؟

پس حتما بايد نكات لازم براي يك سفر سالم را بدانيد. سفر كردن هيجان انگيز است، اما اگر برنامه ريزي‌هاي لازم را پيش از سفر انجام ندهيد احتمال اينكه از سفرتان لذت ببريد بسيار كمتر خواهد شد.

به گزارش سلامت و ايمني شما در سفر فاكتور مهمي در هر نوع مسافرتي است كه در پيش داريد، پس حتما بايد نكات لازم براي يك سفر سالم را بدانيد. سفر كردن هيجان انگيز است، اما اگر برنامه ريزي‌هاي لازم را پيش از سفر انجام ندهيد احتمال اينكه از سفرتان لذت ببريد بسيار كمتر خواهد شد.

واكسيناسيون لازم را انجام دهيد

اگر سفر از خارج از كشور در پيش داريد بايد بسته به كشور مقصدتان واكسيناسيون لازم را انجام دهيد مثلا شايد لازم باشد واكسن تب تيفوئيد يا تب زرد، هاري، و يا هپاتيت A. و يا B. دريافت كنيد. پس حتما پيش از سفر به پزشك‌تان مراجعه كنيد تا او راهنمايي‌هاي لازم را به شما ارائه بدهد. اگر نياز به واكسيناسيون داشته باشيد، حداقل ۶ هفته پيش از سفر بايد واكسينه شويد.

به بيماري پوستي بيمه سفر نياز داريد

اگر قرار است از كشور خارج شويد، با شركت بيمه‌تان تماس بگيريد و پوشش بيمه بين المللي‌تان را چك كنيد. اگر بيمه‌ي شما سفر خارجي‌تان را پوشش نمي‌دهد، ببينيد آيا مي‌توانيد از بيمه موقت ديگري براي سفرتان استفاده كنيد. البته شما تمام مراقبت‌هاي لازم را انجام مي‌دهيد تا نيازي به استفاده از بيمه نداشته باشيد، اما از پيش آماده بودن باعث مي‌شود خيال‌تان راحت باشد و از سفرتان بيشتر لذت ببريد.

يك جعبه‌ي كمك‌هاي اوليه همراه‌تان داشته باشيد

جعبه‌ي كمك‌هاي اوليه را ابدا فراموش نكنيد. مي‌توانيد اين جعبه را از داروخانه تهيه كنيد. ضد آفتاب و ضد عفوني كننده‌ي دست و يك تيوپ پماد هيدروكورتيزون، تب بُر، مسكّن، داروي سرفه و ضد اسهال را نيز در اين جعبه بگذاريد.

اگر داروي خاصي مصرف مي‌كنيد همراه خود ببريد

هر دارويي كه پزشك براي‌تان تجويز كرده و به طور مرتب مصرف مي‌كنيد بايد همراه‌تان باشد. اين دارو‌ها بايد هيدروكلين پلاس در كيف دستي‌تان باشند، نه در چمدان‌تان، چون ممكن است گم شوند. حتما مقدار بيشتري از اين دارو‌ها با خود ببريد، چون ممكن است برگشت‌تان به تاخير بيفتد. بد نيست نسخه‌ي پزشك را نيز با خود داشته باشيد.

سفر هوايي و ميكروب‌ها

اگر با هواپيما سفر مي‌كنيد احتمال اينكه با مسافراني كه سرفه و عطسه مي‌كنند محاصره شويد وجود دارد. هواي كابين هواپيما مي‌تواند پُر از ميكروب باشد و اگر بين دو همسفري قرار بگيريد كه عطسه يا سرفه مي‌كنند خيلي سخت است كه بتوانيد از آن‌ها فرار كنيد. براي حفظ سلامتي خود، دستهاي‌تان را مكررا بشوييد يا از ژل ضد عفوني كننده استفاده كنيد. سعي كنيد دهان و صورت خود را لمس نكنيد و از بغل دستي‌هاي‌تان بخواهيد هنگام عطسه و سرفه جلوي دهان و بيني خود را بپوشانند.

زياد آب بنوشيد

اگر با هواپيما سفر مي‌كنيد يادتان نرود زياد آب بنوشيد، كم بودن رطوبت هواي داخل كابين مي‌تواند موجب دهيدراسيون بدن شود. در نتيجه مستعد ابتلا به ميكروب‌ها خواهيد شد. يك بطري آب همراه خود داشته باشيد و هر وقت خالي شد فورا آن را پُر كنيد. غذا‌هاي پتاسيم دار مانند قيمت پانسمان نوين موز و آب نارگيل براي هيدراته نگه داشتن بدن بسيار عالي‌اند.

از جت لگ پيشگيري كنيد

طي مسافت‌هاي طولاني باعث مي‌شود دچارآشفتگي‌هاي ناشي از تغيير تايم زون شود. براي اينكه جت لگ نشويد هر چه زودتر خود را با تايم زون جديد تطبيق دهيد. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به بدن‌تان كمك مي‌كند خودش را وفق بدهد. نوشيدن آب فراوان، كمي نرمش و تمرين و اجتناب از الكل نيز راهكار‌هاي مفيدي براي جلوگيري از جت لگ مي‌باشند.

غذا‌ها و خوراكي‌ها را با احتياط انتخاب كنيد

خوردن غذاي نامناسب واقعا مي‌تواند خاطره‌ي بدي از سفرتان به جا بگذارد. فقط در رستوران‌هاي تميز و خوشنام غذا بخوريد و هرگز سراغ دست فروش‌ها و رستوران‌هاي بين راهي نرويد. حتما مطمئن شويد كه غذا كاملا پخته شده باشد تا انگل‌هاي احتمالي آن نابود شده و دچار اسهال مسافر نشويد. فقط ميوه‌هايي را بخوريد كه مي‌توانيد آن‌ها را پوست بگيريد. فقط آب معدني بنوشيد و از همان براي شستن دندانهاي‌تان استفاده كنيد.

روتين ورزشي‌تان را پانسمان هيدروتك ترك نكنيد

اگر عادت داريد به طور مرتب ورزش كنيد پس در سفر هم همين كار را بكنيد. ورزش مي‌تواند كمك‌تان كند دچار اضافه وزن نشويد، بهتر بخوابيد، جت لگ‌تان را كنترل كنيد و سطح انرژي‌تان ايده آل باشد. پياده روي، دويدن، دوچرخه سواري، كوه پيمايي، بالا رفتن از پله‌ها و يا هر تحرك ديگري كه متناسب با شرايط‌تان باشد عاليست.

پاهاي‌تان را زياد خسته نكنيد

تمام روز راه رفتن، ورزش بسيار خوبي است، اما اگر كفش‌هاي‌تان مناسب نباشند و از پاهاي‌تان مراقبت نكنيد، خيلي زود پادرد مي‌گيريد و مجبوريد كمتر اين طرف و آن طرف برويد. پيش از سفر يك جفت كفش مناسب و راحت تهيه كنيد كه از پاهاي‌تان به خوبي حمايت كرده و شما را زود خسته نكنند. بيشتر به راحتي و كيفيت كفش‌تان اهميت بدهيد و دربند مُد نباشيد.

خوب بخوابيد

درست است كه در سفر سعي داريد خوش بگذرانيد از هر فرصتي براي تفريح و گشت و گذار استفاده كنيد، اما اهميت خواب كافي چيزي نيست كه بتوانيد در سفر آن را ناديده بگيريد. هر شب خوب و ژل هيدروسرب كافي بخوابيد و سعي كنيد تا جايي كه ممكن است طبق برنامه‌ي هميشگي خواب‌تان پيش برويد. هوشيار و با انرژي بودن، ايمني سفرتان را بيشتر مي‌كند و بهتر مي‌توانيد از آن لذت ببريد.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده