همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در چند سال گذشته كربوهيدرات ها مقصر اصلي چاقي و بيماري‌هايي همچون ديابت، بيماري‌هاي قلبي وساير موارد شناخته شده اند.

به لطف داستان‌هاي موفقيت آميزي كه در مورد رژيم غذايي غني از پروتئين وجود دارد، بيشتر افراد بر اين باورند كه حذف كلي كربوهيدرات‌ها مي تواند به كاهش وزن كمك كند. با اين وجود چنين طرز فكري به هيچ عنوان درست نيست.

در حقيقت همانطور كه در رژيم لاغري كربوهيدرات هم به آن اشاره كرديم، كربوهيدرات ها اجزاي ضروري در يك رژيم غذايي متعادل محسوب مي‌شوند. با اينكه كربوهيدارت‌هاي ساده (همچون نان و پاستاي تهيه شده از آرد سفيد يا غذاهاي سرشار از شكر) غذاهاي پركالري محسوب مي‌شوند و ارزش تغذيه‌اي زيادي ندارند اما كربوهيدراتهاي متعدد ديگري نيز وجود دارد كه نقش كليدي در رژيم غذايي سالم بازي مي كند.

موادي همچون ميوه ها، بقولات، غلات سبوس دار و حتي سبزيجات در اين دسته از كربوهيدرات‌هاي مفيد قرار مي‌گيرند.

در اين مقاله قصد داريم كربوهيدرات‌هاي سالم و مفيدي را معرفي كنيم كه خوردن آن در رژيم غذايي توصيه مي‌شود:

  1. سيب زميني بنفش

كربوهيدرات هاي سالم,سيب زميني بنفش

اين گياه عجيب منبع عالي از آنتوسيانين است كه به كاهش فشار خون و سلامت قلب كمك مي‌كند. شما مي‌توانيد اين سيب زميني بنفش را بپزيد و آن را بعد از خنك شدن ميل نماييد. با كمك اين ماده قادر خواهيد بود نشاسته مقاومي را وارد بدن كنيد كه در طول فرايند خنك كردن توسعه پيدا مي‌كند و جذب قند در روده را كاهش مي دهد.

  1. عدس

كربوهيدرات هاي سالم,عدس

اين ماده گياهي حاوي پروتئين و كربوهيدرات، بيش از ۱۰ گرم فيبر دارد كه سرعت جذب كربوهيدرات را كمتر مي‌كند. پروتئيني كه در عدس وجود دارد به ثابت نگه داشتن سطح قند خون كمك مي‌كند و باعث مي‌شود مدت زمان بيشتري سير باشيد.

  1. كينوا

كربوهيدرات هاي سالم,كينوا

اين كربوهيدرات نيز پروتئين كاملي است. اين موضوع بدين معناست كه اين ماده تمامي آمينواسيدهايي كه پروتئين حيواني دارد را در خود جاي داده است. كينوا در برگيرنده پروتئين و فيبر است و همين امر سرعت جذب كربوهيدرات را كاهش مي‌دهد.

كينوا يكي از غلات عالي و عاري از گلوتن است كه مي‌توان از آن در غذاهاي مختلفي استفاده كرد.

همچنين بخوانيد: خواص و ارزش غذايي كينوا
  1. كدو حلوايي

كربوهيدرات هاي سالم,كدو تنبل

در هر پيمانه از اين ماده حدود ۱۶ گرم كربوهيدرات وجود دارد. شما مي‌توانيد از اين ماده در تهيه سس و نيز غذاهاي مختلف استفاده كنيد. به عنوان مثال اگر قصد تهيه نودل را داريد حتما از كدوحلوايي استفاده كنيد.

همچنين بخوانيد: خواص كدو حلوايي
  1. جو

كربوهيدرات هاي سالم,جو

اين ماده شاخص گليسمي پاييني دارد. اين موضوع بدين معناست كه سطح قند خون را به يكباره افزايش نمي‌دهد. همانطور كه مي‌دانيد جو منبع غني از كربوهيدراتي است كه انرژي خوبي براي بدن فراهم مي‌كند و به شما كمك مي‌كند احساس سيري بيشتري داشته باشيد.

  1. حبوبات

كربوهيدرات هاي سالم,حبوبات

شايد فكر كنيد حبوبات منبع غني از پروتئين گياهي هستند. بله اين موضوع كاملا درست است. با اينحال، حبوبات منبع خوبي از كربوهيدرات‌هايي با شاخص گليسمي پايين هستند. حبوبات سرشار از آهن،مس، فسفر، منگنز، منيزيم و مواد معدني ديگر هستند.

  1. ماست

كربوهيدرات هاي سالم,ماست

همانند حبوبات، ماست نيز منبع پروتئين گياهي است و كربوهيدرات سالمي دارد. ماست همچنين منبع خوبي از كلسيم است. شما مي‌توانيد پروبيوتيك هايي را در آن پيدا كنيد كه باكتري هاي خوب روده از آن تغذيه مي‌كنند.

بهتر است انواع مختلف ماست يوناني را انتخاب كنيد كه پروتئين بالاتري دارند.

همچنين بخوانيد: خواص ماست يوناني
  1. كفير

كربوهيدرات هاي سالم,كفير

همانند ماست، كفير نيز يكي محصولات لبني تخمير شده است كه منبع عالي از كربوهيدرات، پروتئين و پروبيوتيك است.

  1. فارو(Farro)

كربوهيدرات هاي سالم,فارو

اين ماده اغلب در غذاهاي درياي مديترانه، اتيوپي و خاورميانه يافت مي‌شود و يكي از غلاتي است كه محبوبيت زيادي در ميان افراد دارد. اين ماده ارزش تغذيه اي زيادي دارد و براي سلامتي قلب بسيار مفيد است.

علاوه بر اينكه كربوهيدرات سالمي است سرشار از فيبر، پروتئين، منيزيم، آهن، روي نيز هست. شما مي‌توانيد اين ماده را به سوپ، سالاد يا غذاهاي خود بيفزاييد.

  1. گياهك گندم

كربوهيدرات هاي سالم,گياهك گندم

اين دانه‌هاي كوچك بخشي از گياه گندم هستند كه ارزش تغذيه‌اي بسيار زيادي دارند. اين ماده علاوه بر اينكه كربوهيدرات خوبي دارد منبع غني از مواد مغذي مهم همچون ويتامين E، اسيد فوليك، منيزيم، تيامين، فسفر و روي است.

متاسفانه گياهك گندم در طول فرايند تبديل گندم به آرد سفيد از بين مي‌رود و دور ريخته مي‌شود. براي اينكه بتوانيد اين كربوهيدرات سالم را وارد رژيم غذايي خود كنيد از غلاتي استفاده كنيد كه از آرد سبوس دار تهيه شده اند.

  1. ذرت

كربوهيدرات هاي سالم,ذرت

با اينكه اين ماده را به شربت ذرت تبديل مي‌كنند اما ذرت تازه براي بدن شما مفيدتر است. ذرت در واقع يكي از غلات پماد زخم بستر كامل محسوب مي‌شود كه غني از فيبر، پتاسيم، آنتي اكسيدان‌ها و ويتامين C است. سعي كنيد ذرت را به صورت تازه ميل كنيد.

  1. قارچ

كربوهيدرات هاي سالم,قارچ‌ها

قارچ سرشار از ويتامين D و B است. همانطور كه مي‌دانيد ويتامين B براي سلامت پماد آلفا براي آفتاب سوختگي مغز و قلب بسيار ضروري است. اين ماده غني از سلنيوم و آنتي اكسيدان‌هايي است كه مي‌تواند سلول‌هاي آسيب ديده را ترميم كند.

همچنين بخوانيد: خواص و ارزش غذايي قارچ
  1. تربچه

كربوهيدرات هاي سالم,تربچه

اين پماد زخم ماده نيز يكي از كربوهيدرات‌هاي سالمي است كه مي‌تواند بخشي از رژيم غذايي شما باشد. تربچه سرشار از ويتامين C و فيبر است و آنتي اكسيدان ها و خواص ضد سرطاني نيز دارد. شما مي‌توانيد اين ماده را به سالاد يا غذاهاي خود اضافه كنيد.

  1. بروكلي

كربوهيدرات هاي سالم,بروكلي

سبزيجات پانسمان زخم هميشه بهترين انتخاب براي تامين كربوهيدرات بدن بوده اند. بروكلي به لطف خاصيت ضدسرطاني ، پشتيباني از سلامت استخوان‌ها و آنتي اكسيدان‌هايي كه دارد انتخاب بسيار خوبي است.

بروكلي يكي از كربوهيدراتهاي سرشار از مواد مغذي است و همين امر باعث شده است ارزش تغذيه اي بالايي داشته باشد.

همچنين بخوانيد: پماد سوختگي خواص و ارزش غذايي كلم بروكلي
  1. سيب

كربوهيدرات هاي سالم,سيب

اگرچه همه ميوه‌ها منبع خوبي از كربوهيدرات‌ها، مواد سالم و مغذي هستند اما سيب به خاطر خواصي كه دارد بهتر و مفيدتر است. پوست سيب كه فيبر بالايي دارد به شما اجازه پماد آلفا براي جوش مي‌دهد۱۷ درصد از نياز روزانه خود را با آن تامين كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده